Statut Niepublicznego Przedszkola przy parafii św. Mikołaja w Szewnie
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
§ 1
1. Przedszkole posiada nazwę:
Niepubliczne Przedszkole przy parafii św. Mikołaja w Szewnie.
Nazwa przedszkola używana jest w pełnym brzmieniu.
Siedzibą przedszkola jest budynek przy parafii Św. Mikołaja Szewna Pl. Ks. Marcina Popiela 6, 27-400 Ostrowiec Świętokrzyski.
§ 2
1. Organem prowadzącym przedszkole jest: Parafia św. Mikołaja w Szewnie z siedzibą przy: Szewnia, Plac Ks. Marcina Popiela 2, 27-400 Ostrowiec Świętokrzyski.
2. Organem sprawującym nadzór pedagogiczny nad przedszkolem jest Świętokrzyski Kurator Oświaty w Kielcach.
§ 3
Przedszkole:
1. realizuje program wychowania przedszkolnego uwzględniający podstawę programową wychowania przedszkolnego;
2. zatrudnia nauczycieli posiadających kwalifikacje określone dla nauczycieli przedszkoli publicznych.
§ 4
Przedszkole używa pieczątki koloru czerwonego w brzmieniu:
Niepubliczne Przedszkole przy parafii św. Mikołaja w Szewnie
Szewna, Pl. Ks. M. Popiela 6 27-400 Ostrowiec Świętokrzyski
tel. 505 547 557; 503 810 446 REGON 260650601, NIP 661 232 26 37
§ 5
Ilekroć w Statucie jest mowa o:
1. przedszkolu – należy przez to rozumieć Niepubliczne Przedszkole przy parafii św. Mikołaja w Szewnie.
2. organie prowadzącym – należy przez to rozumieć: Parafia św. Mikołaja w Szewnie z siedzibą przy Szewna, Plac Ks. Marcina Popiela 2, 27-400 Ostrowiec Świętokrzyski.
3. dyrektorze – należy przez to rozumieć: Dyrektora Niepublicznego Przedszkola przy parafii św. Mikołaja w Szewnie;
4. rodzicach – należy przez to rozumieć także prawnych opiekunów dziecka oraz osoby (podmioty) sprawujące pieczę zastępczą nad dzieckiem;
5. ustawie Prawo oświatowe (p.o.) – należy przez to rozumieć: Ustawę z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe. (Dz. U. z 2017 r. poz. 59 z późn. zm.).
Rozdział 2
Cele i zadania przedszkola
§ 6
1. Przedszkole, jako przedszkole katolickie, realizuje cele i zadania określone w ustawie Prawo oświatowe, przyjmując za podstawę wychowania chrześcijański system wartości.
2. W trosce o integralny rozwój dzieci, przedszkolny system wychowania oparty jest na antropologii chrześcijańskiej, zakładającej osobowe traktowanie każdego człowieka.
3. Inspiracją w zakresie realizacji celów i zadań wychowania przedszkolnego jest koncepcja pedagogiczna bł. Edmunda Bojanowskiego. Wraz z podstawą programową wychowania przedszkolnego stanowi ona podstawę opracowania koncepcji pracy przedszkola.
§ 7
1. Przedszkole stanowi wspólnotę wychowawczą, którą tworzą nauczyciele i inni pracownicy przedszkola oraz dzieci i ich rodzice.
2. Zadaniem przedszkola jako wspólnoty wychowawczej jest podejmowanie i realizowanie różnego rodzaju wspólnych działań i inicjatyw zmierzających do integralnego wychowywania dzieci, wspierania ich uzdolnień oraz tworzenia klimatu rodzinnego.
§ 8
Przedszkole realizuje cele i zadaniazgodnie z charakterem wychowawczym określonym w § 6 i 7 obejmujące w szczególności:
1. wspomaganie integralnego i indywidualnego rozwoju dziecka, z uwzględnieniem jego wrodzonego potencjału i możliwości rozwojowych poprzez:
- rozpoznawanie potrzeb i możliwości rozwojowych dziecka,
- stwarzanie warunków edukacyjnych dostosowanych do rozwoju i predyspozycji dziecka,
- wspieranie samodzielnych działań dziecka,
- pracę z dzieckiem zdolnym i przejawiającym szczególne potrzeby opiekuńcze i wychowawcze,
- wspieranie dziecka w odnajdywaniu swego miejsca w grupie rówieśniczej,
- stwarzanie dziecku warunków do podejmowania działań twórczych i artystycznych,
- tworzenie warunków do przeżywania przez dziecko satysfakcji z własnego działania i osiąganych sukcesów;
2. organizację opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi (jeżeli takie zostaną przyjęte do przedszkola) poprzez zapewnienie:
- realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego,
- sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych – w miarę możliwości przedszkola,
- opracowania indywidualnego program edukacyjno-terapeutycznego, uwzględniającego zalecenia zawarte w orzeczeniu,
- zintegrowania działań nauczycieli i specjalistów prowadzących zajęcia z dziećmi,
- wsparcia rodziców,
- kształtowanie pozytywnej postawy wychowanków wobec dzieci niepełnosprawnych obejmujące obserwację pedagogiczną dzieci niepełnosprawnych i przygotowaniem ich do podjęcia nauki w szkole.
3. podtrzymywanie tożsamość narodowej dzieci, uczenie miłości do Boga i Ojczyzny poprzez:
- budowanie poczucia przynależności dziecka do rodziny, społeczności lokalnej, regionu, kraju i Europy oraz wspólnoty Kościoła przez poznawanie dziedzictwa kulturowego, obyczajów i tradycji,
- budzenie postawy patriotyzmu m.in. poprzez zapoznawanie z historią i symbolami narodowymi,
- organizowanie uroczystości o charakterze narodowym i religijnym, w tym tworzących tradycję przedszkola,
- dbanie o kulturę języka polskiego,
- stwarzanie sytuacji edukacyjnych sprzyjających rozumieniu i przeżywaniu wartości uniwersalnych i chrześcijańskich,
- tworzenie warunków sprzyjających okazywaniu czynnej miłości Boga i bliźniego;
- organizowanie opieki nad dziećmi odpowiednio do ich potrzeb oraz możliwości przedszkola poprzez:
- tworzenie atmosfery miłości, akceptacji i bezpieczeństwa,
- uczenie zasad postępowania warunkujących bezpieczeństwo,
- podtrzymywanie działań sprzyjających promocji i ochronie zdrowia,
- przekazywanie wiedzy o zdrowym stylu życia, ocenie zachowań służących i zagrażających zdrowiu,
- stwarzanie warunków sprzyjających spontanicznej i zorganizowanej aktywności ruchowej,
- organizowanie wycieczek i wyjść poza teren przedszkola zgodnie z odrębnymi przepisami,
- zachęcanie do wyrażania własnych myśli i uczuć;
- przygotowanie dzieci do podjęcia nauki w szkole poprzez:
- prowadzenie zajęć wychowawczo-dydaktycznych,
- systematyczną obserwację i diagnozę,
- kształtowanie w dzieciach umiejętności obserwacji, ułatwianie zrozumienia zjawisk zachodzących w dostępnym doświadczeniu dziecka, otoczeniu przyrodniczym, społecznym, kulturowym i technicznym,
- rozbudzanie ciekawości poznawczej dzieci, zachęcanie ich do aktywności badawczej,
- rozwijanie wrażliwości estetycznej dzieci, tworzenie warunków do rozwoju ich wyobraźni, fantazji oraz ekspresji plastycznej, muzycznej i ruchowej,
- przygotowanie dzieci do posługiwania się językiem nowożytnym,
- umożliwienie dzieciom poznania środowiska szkolnego i nawiązanie współpracy ze szkołą podstawową.
§ 9
W miarę możliwości w przedszkolu organizowana jest pomoc psychologiczno-pedagogiczna z której mogą korzystać dzieci i ich rodzice oraz nauczyciele.
Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej odbywa się we współpracy ze specjalistami, innymi przedszkolami, organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny i dzieci.
§ 10
- Podstawowymi formami działalności w przedszkolu są zajęcia wychowawczo-dydaktyczne zaplanowane przez nauczyciela dla całej grupy, zajęcia indywidualne z dziećmi, zabawy, prace dowolne dzieci, czynności samoobsługowe oraz prace użyteczne.
- Sytuacje edukacyjne realizowane w przedszkolu mają na celu osiągnięcie przez dziecko określonego poziomu umiejętności oraz gotowości do podjęcia nauki w szkole.
- Z uwagi na katolicki charakter przedszkola wychowanie religijne jest integralnie związane z realizacją podstawy programowej.
§ 11
1. W czasie zajęć w przedszkolu oraz poza nim dzieci mają zapewnioną stałą opiekę.
2. Nauczyciele odpowiadają za zdrowie i bezpieczeństwo dzieci powierzonych ich opiece.
3. W zakresie zapewnienia dzieciom bezpieczeństwa nauczyciel:
- każdorazowo kontroluje miejsca przebywania dzieci (sale zajęć, szatnia, łazienka, plac zabaw) oraz sprzęt, pomoce i inne narzędzia,
- może opuścić dzieci w sytuacji nagłej tylko wtedy, gdy zapewni w tym czasie opiekę nad powierzonymi jej dziećmi upoważnionej osobie,
- w sytuacji pogorszenia się stanu zdrowia dziecka, nauczyciel lub Dyrektor przedszkola informuje rodziców dziecka o jego stanie zdrowia, a rodzice są zobowiązani do niezwłocznego odebrania dziecka,
- w sytuacjach nagłych wzywa pogotowie, z równoczesnym poinformowaniem rodziców.
4. W przedszkolu nie stosuje się wobec dzieci żadnych zabiegów lekarskich i nie podaje się leków.
5. Nauczycieli w ich pracy opiekuńczej, wychowawczej i związanej z zapewnieniem dzieciom bezpieczeństwa (również podczas spacerów i zajęć organizowanych poza terenem przedszkola) wspomaga pomoc nauczyciela.
Rozdział 3
Organy przedszkola
§ 12
Organem przedszkola jest Dyrektor.
§ 13
1. Stanowisko Dyrektora powierza i ze stanowiska tego odwołuje organ prowadzący.
2. W przypadku nieobecności Dyrektora zastępuje go nauczyciel przedszkola wyznaczony przez organ prowadzący.
3. Dyrektor w szczególności:
- kieruje działalnością przedszkola i reprezentuje je na zewnątrz;
- sprawuje nadzór pedagogiczny;
- w miarę możliwości organizuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną;
- zapewnia opiekę nad dziećmi oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne;
- dysponuje środkami określonymi w planie finansowym przedszkola i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie, pozostając pod nadzorem organu prowadzącego;
- wykonuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa dzieciom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez przedszkole;
- odpowiada za realizację zaleceń wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego dziecka
- przyjmuje dzieci do przedszkola oraz może podjąć decyzję o skreśleniu dziecka z listy wychowanków, w przypadkach określonych w § 32;
- powiadamia dyrektora szkoły podstawowej, w obwodzie której dziecko mieszka, o spełnianiu przez dziecko obowiązku odbycia rocznego przygotowania przedszkolnego oraz
- informuje go o wszelkich zmianach w tym zakresie;
- organizuje doskonalenie zawodowe nauczycieli zgodnego z misją i charakterem pracy przedszkola;
- zapewnia nauczycielom odpowiednie warunki do realizacji zadań statutowych;
- dba o tworzenie w przedszkolu wspólnoty i atmosfery rodzinnej,
- sporządza arkusz organizacji przedszkola i przedstawia go organowi prowadzącemu do zatwierdzenia;
- wykonuje inne zadania wynikające z przepisów prawa.
4. Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w przedszkolu nauczycieli i pracowników niebędących nauczycielami, który w szczególności decyduje w sprawach:
- zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników;
- przydzielania zadań służbowych;
- przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych.
Rozdział 4
Organizacja działalności przedszkola
§ 16
1. Do przedszkola uczęszczają dzieci w wieku od 3 do 6 lat.
2. Praca wychowawczo-dydaktyczna i opiekuńcza prowadzona jest na podstawie programu wychowania przedszkolnego.
3. W przedszkolu prowadzone jest roczne przygotowanie przedszkolne dla dzieci objętych takim obowiązkiem według przepisów prawa.
§ 17
1. Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział.
2. Oddział nie może liczyć więcej niż 25 dzieci.
3. W Przedszkolu są 2 oddziały.
§ 18
1. Na wniosek rodziców, w przedszkolu mogą być organizowane zajęcia dodatkowe prowadzone z uwzględnieniem potrzeb i możliwości rozwojowych dziecka.
2. Rodzaj zajęć dodatkowych, ich częstotliwość i forma organizacyjna zależą od potrzeb oraz możliwości finansowych i organizacyjnych przedszkola.
3. Zajęcia dodatkowe mogą być finansowane są przez rodziców.
§ 19
Szczegółową organizację wychowania, nauczania i opieki w danym roku określa arkusz organizacji przedszkola opracowany przez Dyrektora i zatwierdzony przez organ prowadzący.
§ 20
1. Przedszkole funkcjonuje przez cały rok z wyjątkiem następujących przerw ustalonych przez organ prowadzący:
- Uroczystość Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Maryi Panny;
- Wigilia Bożego Narodzenia;
- Wielki Czwartek;
- Wielki Piątek;
- miesiące wakacyjne: sierpień.
2. Za zgodą organu prowadzącego oraz w porozumieniu z rodzicami dzieci, Dyrektor przedszkola może ustalić dodatkowe przerwy w pracy przedszkola, w łącznym wymiarze nie dłuższym niż 5 dni w ciągu roku szkolnego.
3. Zajęcia w przedszkolu odbywają się od poniedziałku do piątku, w godzinach od 6.30 do 16.00. Dzienny czas pracy przedszkola wynosi 9 godzin.
§ 21
1. W celu zapewnienia dzieciom pełnego bezpieczeństwa rodzice lub inne osoby przez nich upoważnione oraz nauczyciele i pozostali pracownicy przedszkola są zobowiązani do zachowania obowiązujących w przedszkolu zasad określających zakres ponoszonej przez nich odpowiedzialności w czasie przyprowadzania i odbioru dziecka z przedszkola.
2. Przyprowadzanie dzieci do przedszkola odbywa się według następujących zasad:
- dzieci należy przyprowadzać do przedszkola w godzinach 630– 800;
- rodzice przyprowadzając dziecko do przedszkola mają obowiązek przekazać je pod opiekę nauczyciela; niedopuszczalne jest pozostawienie dziecka pod przedszkolem lub w szatni tak, aby „weszło samo” – za dzieci pozostawione na terenie przedszkola, ale nie przekazane pod opiekę nauczycielowi przedszkole nie odpowiada;
- dziecko przyprowadzane do przedszkola musi być zdrowe; w trosce o zdrowie innych dzieci, w wypadku podejrzeń nauczyciela o chorobie dziecka ma on prawo odmowy przyjęcia dziecka do przedszkola lub zażądania okazania aktualnego zaświadczenia lekarskiego o stanie zdrowia dziecka;
- po nieobecności dziecka spowodowanej chorobą zakaźną rodzice zobowiązani są do przedłożenia zaświadczenia lekarskiego o zdrowiu dziecka, zezwalającego na kontakty z innymi dziećmi.
3. Przy odbiorze dziecka z przedszkola obowiązują następujące zasady:
- dzieci są odbierane z przedszkola przez rodziców lub osoby upoważnione przez rodziców do godz. 16.00; fakt odbierania dziecka z przedszkola, szczególnie gdy odbywa się to z ogrodu przedszkolnego, rodzice powinni zaakcentować przez pożegnanie, tak aby nauczyciel odpowiedzialny za dziecko wiedział, że zostało ono odebrane;
- w przypadku żądania, by nie wydawać dziecka drugiemu z rodziców, żądanie takie winno być uzasadnione odpowiednim postanowieniem sądu;
- upoważnienia do odbioru dzieci przez osoby inne niż rodzice przechowuje nauczyciel w dokumentacji oddziału;
- upoważnienia dokonuje się pisemnie na wydanym przez Dyrektora przedszkola druku, który musi być podpisany przez rodzica; upoważnienie ważne jest przez jeden rok szkolny;
- w razie jednorazowej sytuacji zmuszającej rodziców do odebrania dziecka przez inną osobę niż wskazana w upoważnieniu, rodzic powinien zgłosić ten fakt nauczycielowi po przyprowadzeniu dziecka do przedszkola wraz z pisemnym upoważnieniem dla tej osoby do odbioru dziecka w danym dniu;
- na prośbę nauczyciela osoba odbierająca dziecko z przedszkola powinna okazać potwierdzający jej tożsamość dokument ze zdjęciem;
- osoba odbierająca dziecko nie może być pod wpływem alkoholu lub środków odurzających; jeżeli osoba znajdująca się w takim stanie domaga się wydania dziecka lub odbierze dziecko mimo sprzeciwu, Dyrektor powiadamia Policję;
- w przypadku nieodebrania dziecka z przedszkola w godzinach funkcjonowania placówki lub w razie zaistnienia okoliczności wymienionych w pkt. 7 nauczyciel sprawujący opiekę nad dzieckiem zobowiązany jest do zorganizowania odbioru dziecka przez inną upoważnioną osobę; w tym celu kontaktuje się telefonicznie z rodzicami, z inną upoważnioną przez rodziców osobą, a w razie potrzeby powiadamia Policję.
§ 22
Do realizacji zadań statutowych przedszkole posiada odpowiednie pomieszczenia oraz ogród przedszkolny wraz ze stosownym wyposażeniem.
Rozdział 5
Nauczyciele i inni pracownicy przedszkola
§ 23
1. Wszyscy pracownicy przedszkola zatrudniani są na podstawie przepisów ustawy Kodeks Pracy.
2. Nauczyciele korzystają z uprawnień określonych w Karcie Nauczyciela w zakresie określonym w tej ustawie dla nauczycieli zatrudnionych w przedszkolach niepublicznych prowadzonych przez osoby prawne niebędące jednostkami samorządu terytorialnego
§ 24
1. Dyrektor przedszkola powierza każdy oddział opiece jednego lub dwu nauczycieli wychowania przedszkolnego, zależnie od czasu pracy oddziału lub realizowanych zadań.
2. Nauczyciela w jego pracy opiekuńczo-wychowawczej, dydaktycznej oraz związanej z zapewnieniem dzieciom bezpieczeństwa wspomaga pomoc nauczyciela.
3. W przedszkolu zatrudnia się również pracowników administracyjnych i pracowników obsługi.
§ 25
1. W pracy wychowawczo – dydaktycznej z dziećmi nauczyciel uwzględnia charakter wychowawczy przedszkola, który został określony w § 6 i 7.
2. Nauczyciel realizując swoje zadania odpowiedzialny jest za jakość i efekt pracy wychowawczo-dydaktycznej i opiekuńczej.
3. W swoich działaniach wychowawczych, opiekuńczych i dydaktycznych nauczyciel ma obowiązek kierować się dobrem dzieci, troską o ich zdrowie i kształtowanie postawy moralnej.
§ 26
1. Nauczyciel obowiązany jest:
- rzetelnie realizować zadania związane z powierzonym mu stanowiskiem oraz podstawowymi funkcjami przedszkola: dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą,
w tym zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa dzieciom w czasie zajęć organizowanych przez przedszkole; - wspierać każde dziecko w jego rozwoju;
- dążyć do pełni własnego rozwoju osobowego;
- kształcić i wychowywać dzieci w umiłowaniu Ojczyzny, w poszanowaniu Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, w atmosferze wolności sumienia i szacunku dla każdego człowieka;
dbać o kształtowanie u dzieci postaw moralnych i obywatelskich.
2. Do zadań nauczycieli należy w szczególności:
- prowadzenie pracy wychowawczo–dydaktycznej z uwzględnieniem podstawy programowej wychowania przedszkolnego i programu wychowania przedszkolnego,
- planowanie działań, z uwzględnieniem możliwości intelektualnych oraz zainteresowań dzieci przy uwzględnieniu warunków i wyposażenia przedszkola,
- w miarę możliwość współpraca ze specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc psychologiczno–pedagogiczną i inną,
- prowadzenie odpowiedniej dokumentacji,
- przygotowanie informacji o gotowości dziecka objętego obowiązkowym rocznym przygotowaniem przedszkolnym do podjęcia nauki w szkole podstawowej (diagnoza przedszkolna) i wydanie jej rodzicom na piśmie,
- dbanie o warsztat pracy oraz troskę o estetykę pomieszczeń,
- włączanie rodziców do różnych form współdziałania z przedszkolem w procesie wychowania dziecka,
- planowanie własnego rozwoju zawodowego przez podnoszenie swoich kwalifikacji zawodowych,
- tworzenie w przedszkolu wspólnoty i atmosfery rodzinnej.
- Nauczyciel ma obowiązek wykonywać swoje zadania, dodatkowe prace i zajęcia określone w ramach wynagrodzenia zasadniczego, oraz te które wynikają z bieżącej działalności przedszkola, uwzględniając zalecenia Dyrektora.
§ 27
Do obowiązków pomocy nauczyciela należy w szczególności:
- wykonywanie czynności opiekuńczych i obsługowych w stosunku do dzieci, zleconych przez nauczyciela danego oddziału oraz wynikających z rozkładu dnia;
- troska o higienę, zdrowie i bezpieczeństwo dzieci,
- utrzymywanie czystości w pomieszczeniach przedszkolnych.
§ 28
Pracownicy administracji i obsługi wykonują zadania określonych w zakresie czynności, który pracownicy otrzymują przy zawieraniu umowy o pracę. Zobowiązani są również do realizacji innych obowiązków, wynikających z organizacji przedszkola, zleconych przez Dyrektora.
Rozdział 5
Wychowankowie
§ 29
1. Informacja o zapisach dzieci do przedszkola podawana jest w jego siedzibie i oddziale zamiejscowym, w formie ogłoszenia umieszczonego w widocznym dla rodziców miejscu.
2. Zgłoszenie dziecka do przedszkola jest wyrazem akceptacji rodziców na proponowany w nim system wychowania i koncepcję pracy.
3. Przyjmuje się zasadę rekrutacji dziecka do przedszkola na cały etap edukacji przedszkolnej. W kolejnych latach rodzice dziecka jedynie potwierdzają wolę kontynuacji korzystania z wychowania w przedszkolu.
4. Na wolne miejsca w przedszkolu w pierwszej kolejności przyjmowane są:
a) dzieci obojga rodziców pracujących
b) dzieci z rodzin zastępczych
c) dzieci z rodzin ubogich, wielodzietnych i niepełnych,
d) dzieci pracowników przedszkola
§ 30
1. Dzieci do przedszkola przyjmuje jego Dyrektor na podstawie „Karty zgłoszenia”, przedłożonej przez rodzica kandydata.
2. Zgłoszenia przyjmowane są w miesiącu marcu.
3. Po zakończeniu rekrutacji, Dyrektor informuje rodziców o jej wyniku.
4. W przypadku wolnych miejsc dopuszcza się możliwość przyjęcia dziecka do przedszkola w ciągu roku szkolnego.
§ 31
1. Dziecko w przedszkolu ma prawo do:
- integralnego rozwoju;
- poznawania prawdy o Bogu, o sobie i o otaczającym świecie;
- życzliwego i podmiotowego traktowania;
- poszanowania jego godności;
- akceptacji i poszanowania indywidualnego tempa rozwoju;
- rozwijania własnej osobowości, talentów i zdolności;
- stałej opieki i bezpieczeństwa;
- ochrony i poszanowania zdrowia;
- ochrony przed wszelkimi formami przemocy;
- przeżywania różnych emocji i uczenia się właściwego ich wyrażania;
- zabawy, nauki i wypoczynku;
- zaspokojenia według właściwej dla jego wieku potrzeby aktywności fizycznej;
- przebywania w estetycznie urządzonych pomieszczeniach przedszkolnych.
2. Obowiązkiem dziecka jest:
- szanować inne osoby, ich pracę i wytwory;
- okazywać posłuszeństwo nauczycielom i innym osobom dorosłym;
- podporządkowywać się obowiązującym normom i zasadom;
- pełnić przydzielone zadania i dyżury;
- otaczać opieką i troską dzieci młodsze i słabsze;
- szanować pożywienie, zabawki, sprzęt;
- po zakończeniu nauki, zabawy lub pracy pozostawić po sobie porządek.
§ 32
1. Dyrektor może skreśleniu dziecko z listy dzieci uczęszczających do przedszkola oraz nie przyjąć dziecka na rok następny w następujących przypadkach:
- systematycznego zalegania przez rodziców z opłatami za przedszkole i wyżywienie bez uzasadnionego powodu;
- nieusprawiedliwionej nieobecności dziecka w przedszkolu ponad trzy tygodnie;
- częstego naruszania przez rodziców własnych obowiązków określonych w Statucie.
2.Dyrektor w ciągu roku szkolnego nie ma możliwości skreślenia z listy wychowanków przedszkola dziecka objętego obowiązkowym rocznym przygotowaniem przedszkolnym
Rozdział 6
Współpraca z rodzicami
§ 33
1. Tworząc wspólnotę wychowawczą przedszkole współpracuje z rodzicami dzieci w sprawach wychowania, nauczania i opieki, z uwzględnieniem ich praw i obowiązków. Współpraca ma za zadanie:
- poznanie i ustalenie potrzeb rozwojowych dziecka;
- ujednolicenia działań wychowawczych;
- włączenie rodziców w działalność przedszkola.
2. W celu stworzenia jak najlepszych warunków rozwoju dzieci oraz zapewnienia prawidłowego funkcjonowania przedszkola, jego Dyrektor i nauczyciele:
- zapoznają rodziców z zadaniami wychowawczo – dydaktycznymi wynikającymi z realizowanego programu wychowania przedszkolnego;
- prowadzą konsultacje indywidualne z rodzicami podczas których udziela się bieżących informacji o rozwoju i postępach dziecka;
- wspierają rodziców w zapoznawaniu się z właściwymi zasadami wychowania oraz w rozpoznawaniu zagrożeń wychowawczych i szkodliwych dla dziecka wpływów;
- organizują spotkania stałe dla rodziców 2 razy w roku;
- organizują tydzień adaptacyjny dla nowych przedszkolaków i ich rodziców;
- prowadzą zajęcia otwarte;
- organizują spotkania i konferencje ze specjalistami;
- organizują uroczystości i imprezy okolicznościowe z udziałem dzieci, rodziców i najbliższych członków ich rodzin;
- prowadzą „kącik dla rodziców” z aktualnymi informacjami o działalności placówki; realizowanych zadaniach, tematach kompleksowych i innych wydarzeniach;
- prowadzą biblioteczkę dla rodziców udostępniając i propagując wśród rodziców literaturę katolicką z zakresu pedagogiki i wychowania oraz psychologii rozwojowej dziecka;
- organizują formację religijną.
§ 34
1. Rodzice zgłaszając dziecko do przedszkola wyrażają tym samym zgodę na przyjęcie określonych w jego Statucie praw i obowiązków.
2. Rodzicom przysługuje prawo do:
- znajomości zadań przedszkola i działań podejmowanych wobec dziecka;
- uzyskiwania na bieżąco rzetelnej informacji na temat dziecka, w szczególności jego zachowania, postępów i rozwoju;
- pomocy w zakresie doskonalenia umiejętności niezbędnych we wspieraniu rozwoju dziecka;
- dyskrecji i nie ujawniania informacji o sytuacji rodzinnej i osobistej dziecka i jego rodziny;
- zgłaszania uwag i propozycji dotyczących organizacji przedszkola i działań wychowawczo-dydaktycznych zgodnych z misją i wizja przedszkola.
3. Do podstawowych obowiązków rodziców dziecka należy :
- przestrzeganie postanowień niniejszego statutu;
- zaopatrzenie dziecka w niezbędne przedmioty, przybory i pomoce wg zasad przedstawionych podczas pierwszego zebrania rodziców w nowym roku szkolnym;
- terminowe uiszczanie odpłatności za pobyt i wyżywienie dziecka w przedszkolu;
- udzielania pełnej informacji o sytuacji zdrowotnej dziecka, mającej wpływ na jego bezpieczeństwo i prawidłowe funkcjonowanie w grupie, a także na zdrowie innych dzieci;
- informowanie o przyczynach nieobecności dziecka w przedszkolu;
- zapewnienie regularnego uczęszczania na zajęcia dziecku objętemu rocznym przygotowaniem przedszkolnym;
- informowanie na bieżąco o zmianie miejsca zamieszkania, numerów telefonów kontaktowych itp.
§ 35
1. Pełniąc funkcję wspierającą rodzinę przedszkole pomaga dziecku i jego rodzicom w integracji i współpracy ze środowiskiem.
2. W miarę możliwości, w przedszkolu organizowana jest pomoc materialna dla dzieci znajdujących się w trudnej sytuacji z powodu ubóstwa, braku dostatecznej opieki lub innych przyczyn.
3. Pomoc materialna o której mowa w ust. 2 może mieć w szczególności następujące formy:
- rzeczową;
- całkowitego lub częściowego zwolnienia z opłat;
- pomocy w uzyskaniu wsparcia ze strony administracji samorządowej;
- pomocy charytatywnej ze strony instytucji kościelnej;
- pomocy zorganizowanej w ramach wspólnoty przedszkola.
4. W pracy wychowawczej i we współpracy z rodzicami podejmowane są inicjatywy kształtujące „wyobraźnię miłosierdzia” oraz postawę „bycia dla drugich”.
Rozdział 7
Gospodarka finansowa
§ 36
1. Przedszkole prowadzi gospodarkę finansową według zasad określonych przez organ prowadzący.
2. Działalność przedszkola finansowana jest przez :
3. Urząd Gminy Bodzechów w ramach dotacji, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dotacja przekazywana na konto przedszkola podlega rozliczeniu rodziców w formie opłat określonych w ust. 3;
4. na działalność przedszkola, w tym na prowadzoną w nim pomoc charytatywną, mogą być przekazywane dotacje, dary oraz dowolne datki.
5. Zasady odpłatności:
- przedszkole pobiera miesięczną opłatę stałą;
- dziecko może korzystać w przedszkolu z jednego posiłku – obiadu w formie cateringu.
Wysokość opłat za posiłki (stawkę żywieniową) ustala kierownik stołówki w porozumieniu z Dyrektorem przedszkola.
W przedszkolu mogą być stosowane całkowite i częściowe zwolnienia z odpłatności. O udzieleniu zwolnienia decyduje Dyrektor przedszkola za zgodą organu prowadzącego.
Szczegółowe zasady dokonywania opłat określa organ prowadzący. Informacje w tym zakresie przekazywane są rodzicom przez Dyrektora przedszkola podczas zebrania lub indywidualnie. Rodzice składają pisemne oświadczenie o zapoznaniu się z zasadami opłat obowiązującymi w przedszkolu.
§ 37
Działalność przedszkola jest statutową niegospodarczą działalnością Parafii św. Mikołaja w Szewnie i nie podlega przepisom o działalności gospodarczej.
Rozdział 8
Prowadzenie zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość
§ 38
- Zajęcia w przedszkolu zawieszane są w razie wystąpienia:
- zagrożenia bezpieczeństwa dzieci w związku z organizacją i przebiegiem imprez ogólnopolskich lub międzynarodowych,
- temperatury zewnętrznej lub w pomieszczeniach, w których są prowadzone zajęcia z dziećmi, zagrażającej zdrowiu dzieci,
- zagrożenia związanego z sytuacją epidemiologiczną,
- innego nadzwyczajnego zdarzenia zagrażającego bezpieczeństwu lub zdrowiu dzieci.
- Zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość prowadzone są najpóźniej od trzeciego dnia zawieszenia zajęć.
- Zawieszenie zajęć może dotyczyć oddziału, kilku oddziałów lub całego przedszkola, w zakresie wszystkich lub poszczególnych zajęć.
- Odstąpienie od nauki zdalnej mimo ustawowego obowiązku jej realizacji możliwe jest wyłącznie po uzyskaniu pozytywnej opinii organu sprawującego nadzór pedagogiczny oraz za zgodą organu prowadzącego.
- O sposobie realizacji zajęć zdalnych dyrektor Przedszkola informuje organ prowadzący i organ sprawujący nadzór pedagogiczny.
§ 39
Zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość są realizowane:
- z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej zapewniających wymianę informacji między nauczycielem, uczniem i rodzicem;
- przez podejmowanie przez ucznia aktywności określonych przez nauczyciela potwierdzających zapoznanie się ze wskazanym materiałem lub wykonanie określonych działań.
§40
- Nauczyciele w ramach prowadzenia zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość zobowiązani są do opracowania i przesłania rodzicom dzieci materiałów w formie konspektów zajęć na dany dzień umożliwiających realizację podstawy programowej zawierające lub wskazujące w szczególności:
- sprawdzone materiały edukacyjne i strony internetowe,
- e-booki, linki do słuchowisk, zabawy on-line,
- zdjęcia, filmiki, materiały, zadania, propozycje pracy,
- materiały prezentowane w programach publicznej telewizji i radiofonii.
- Materiały o których mowa w par. 1
- dostosowane są do potrzeb i możliwości rozwojowych dzieci w tym dzieci z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego;
- uwzględniają formy pomocy psychologiczno – pedagogicznej;
- W celu zapewnienia dzieciom bezpiecznego uczestnictwa w zajęciach:
- nauczyciele zobowiązani są do planowania zajęć ze szczególnym uwzględnieniem:
- równomiernego obciążenia dzieci w poszczególnych dniach tygodnia,
- zróżnicowania zajęć w każdym dniu,
- możliwości psychofizycznych dzieci podejmowania intensywnego wysiłku umysłowego w ciągu dnia,
- łączenia przemiennie kształcenia z użyciem monitorów ekranowych i bez ich użycia;
- konieczności zapewnienia bezpieczeństwa wynikającego z czasu spędzanego przed ekranem komputera/telewizora.
- Materiały o których mowa w par. 1 nauczyciele przekazują rodzicom dzieci
- poprzez stronę internetową przedszkola
- drogą telefoniczną poprzez rozmowy lub sms
- drogą mailową (adres Przedszkola) lub na zamkniętej grupie messengera.
- W celu potwierdzania uczestnictwa dzieci w zajęciach realizowanych z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, uwzględniając konieczność poszanowania sfery prywatności dziecka oraz warunki techniczne i oprogramowanie sprzętu służącego do nauki rodzice:
- mogą przesyłać zdjęcia prac i zabaw prowadzonych z dziećmi drogą mailową (adres przedszkola) lub indywidualnie konto messengera Dyrektora.
- kontaktują się z nauczycielami telefonicznie;
- W okresie prowadzenia w Przedszkolu zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość inne obowiązki nauczyciela w tym. prowadzenie dokumentacji, współpracy z innymi nauczycielami, doskonalenia zawodowego pozostają bez zmian. Sposób ich realizacji określa dyrektor z zachowaniem przepisów prawa oraz uwzględniając możliwości organizacyjne przedszkola.
§ 41
W przypadku dziecka, który z uwagi na rodzaj niepełnosprawności lub trudną sytuacje rodzinną nie może realizować zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość w miejscu zamieszkania, dyrektor organizuje dla niego zajęcia na terenie przedszkola w bezpośrednim kontakcie z nauczycielem lub inną osobą prowadzącą zajęcia jeżeli jest możliwe zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków nauki na terenie przedszkola oraz jeżeli na danym terenie nie występują zdarzenia, które mogą zagrozić bezpieczeństwu lub zdrowiu ucznia. W przypadku dziecka z niepełnosprawnością zajęcia te organizowane są na wniosek rodzica.
§ 42
Jeżeli nie jest zagrożone bezpieczeństwo lub zdrowie dzieci, w okresie prowadzenia zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość krajoznawstwo i turystyka może być organizowana na ogólnych zasadach.
§ 43
W czasie trwania zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość Dyrektor umożliwia rodzicom i dzieciom indywidualne lub grupowe konsultacje z nauczycielem prowadzącym zajęcia oraz przekazuje informacje o ich formach i terminach.
§ 44
Przy zachowaniu zasad bezpieczeństwa i higieny pracy jeżeli jest to możliwe nauczyciele wykonują swoje zadania związane z prowadzeniem zajęć z wykorzystaniem metod kształcenia na odległość z miejsca pracy. W szczególnie uzasadnionych sytuacjach, na wniosek nauczyciela, za zgodą organu prowadzącego, Dyrektor może wyrazić zgodę na wykonywanie tych zadań w formie pracy zdalnej (poza Przedszkolem).
§ 45
W czasie prowadzenia zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość Nauczyciele zobowiązani są do bezwzględnego przestrzegania zasad ochrony danych osobowych dzieci i ich rodziców.
Rozdział 9
Postanowienia końcowe
§ 46
1. Zasady organizacji i funkcjonowania przedszkola nieuregulowane niniejszym Statutem określają wewnętrzne regulaminy i zarządzenia.
2. Dokumenty o których mowa w ust. 1 nie mogą być sprzeczne z postanowieniami niniejszego Statutu.
§ 47
1. Statut obowiązuje w równym stopniu wszystkich członków społeczności przedszkolnej: rodziców, nauczycieli, pracowników obsługi i administracji.
2. Treść Statutu podaje się do publicznej wiadomości przez umieszczenie w widocznym miejscu w siedzibie przedszkola.
§ 48
1. Statut przedszkola nadaje i wprowadza w nim zmiany organ prowadzący.
2. Zmiana Statutu skutkuje tekstem jednolitym.
§ 49
Statut wchodzi w życie z dniem 01 września 2022 r.